کد مطلب:303539 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

فاطمه زهرا حوریه بهشتی بود
فاطمة بضعة منی و هی نورعینی و ثمرة فوادی و روحی التی بین جنبی و هی الحوراء الانسیة [1] .

فاطمه پاره ای از تن من است و او نور چشمانم و میوه دل من است و روح من است در بین دو پهلویم و او حوریه ای است در لباس انسان.

و در همان سند به روایت از اسماء بنت عمیس از رسول خدا (ص) روایت شده كه فرمود:

ان فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیه.

همانا فاطمه حوریه ای است كه در صورت انسان آفریده شده است.

و باز در همان سند از رسول خدا (ص) روایت شده كه فرمود: شبی كه معراج رفتم جبرئیل دست مرا گرفته داخل بهشت شدیم و از رطب بهشتی به من داد چون خوردم و به زمین آمدم با خدیجه همخوابه شدم و آن بانو به زهرا علیهاسلام حامله شد. از این روی فاطمه (س) حوریه ای است در لباس انسان و هر وقت مشتاق بوی بهشت می شوم دخترم فاطمه را می بویم، و در بعضی از روایات آمده كه معراج پیامبر یك بار نبوده بلكه دفعات مختلف به معراج سفر كرده است.

زیرا مرحوم علامه مجلسی در مورد معراج رسول خدا (ص) در حیوةالقلوب می فرماید: پیامبر خدا در سال دوازدهم بعثت از خانه اُمّ هانی از مكه معظمه به معراج رفته است و همه می دانیم كه هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام در سال سیزدهم بعثت صورت گرفته است چطور ممكن است حضرت زهرا علیهاسلام هنگام هجرت یكساله باشد و حال آن كه حضرت فاطمه (س) یك سال بعد از هجرت به ازدواج امیرالمؤمنین علی علیه السلام در آمده است و سن مباركش در هنگام ازدواج نه سال بود در نتیجه اگر روایات بالا را بپذیریم باید قبول كنیم كه پیامبر خدا معراج های متعدد داشته در این صورت با اطمینان بیشتری متن حدیث را قبول خواهیم نمود. والله العالم

و نیز در بعضی از روایات [2] وارد شده است كه حورالعین از نور وجود فاطمه علیهاسلام خلق شده است البته باید هم چنین باشد زیرا او فرزند پیامبر آخرالزمان است.

و مادرش حضرت خدیجه كبری علیهاسلام بانویی است كه خداوند تعالی به خاطر فداكاریهایش در راه تقویت مقام نبوت، جبرئیل امین را برای ابلاغ سلامش به آن بانوی بزرگ به نزد رسول خدا (ص) می فرستد.


[1] رياحين الشريعة ج 21 / 1.

[2] رياحين الشريعة ج 21 / 1.